Musik nydes bedst, når musiker og lytter befinder sig i samme rum - og der er en direkte forbindelse mellem mund og instrumenter til lytterens øre.
Det kan jo desværre ikke altid lade sig gøre. Man er derfor nødt
til at finde en metode, så man kan "transportere" musikken, så den kan ramme et øre et andet sted på et andet tidspunkt........og så har vi balladen!!!
Lyd er jo principielt blot bevægelser eller svingninger
i luften. Dybe lyde medfører få svingninger - og høje lyde mange svingninger. Svingningerne rammer vores øre, der konvertere svingningerne til et lydbillede. Så simpelt - og så svært - er det........
I det
analoge univers bevares lydsvingningerne i transporten af lyden. Med vinylpladen omsættes lydsvingningerne til et "mønster" i pladerillen, der kan aflæses og forstærkes på rette tid og sted.
I det digitale
univers omsættes lydsignalet til "nuller-og-ettaller" (bits) - eller med andre ord - en lydfil. Lydfilen kan transportes på en CD-plade eller bare lægges på en server, der er tilgængelig via internettet. Lydfilen aflæses
og konverteres tilbage til lydsvingninger, der forstærkes og så igen er klar til at ramme vores øre.
Her starter så "den musiske religionskrig", hvor der grundlæggende kæmpes om, hvordan den "lydtransport" sker bedst
muligt, så det lydbillede, der rammere lytterens øre er så tæt på, at lytteren havde været til stede da musikken blev frembragt.
I "gamle" dage udspillede krigen sig mellem aflæsningsprincipper, forstærkerprincipper
og højtalerprincipper. Disse "krige" er endnu ikke slut, men er i dag udvidet med en krig mellem analoge formater og digitale formater........så verden er den samme - blot mere kompliceret.
Der er fem gode råd til, hvad man bør
være opmærksom på i den "krig":
For det første; Kvalitet koster penge.....også i denne sammenhæng. Har man en gang hørt, hvad et anlæg til 1 mio. kr. kan - og man bliver "fanget" - så kan
resten af livet nemt blive en rejse mod at komme så tæt på den oplevelse, som økonomien tillader.........og tro mig; man får IKKE et high-end anlæg til 5-10 eller 15.000 kr. (eller hvad Elgiganten og Fona m.fl. ellers
hævder i reklamerne). Man kan få et anlæg, der lyder fint nok, men heller ikke mere end det.
For det andet; indspilningskvaliteten er afgørende for det, der kommer ud i den anden ende. Garbage in - garbage out. Med microfoner
i PC´erne - og you-tube´s lyksaligheder - så kan alle indspille deres egen musik og gøre den tilgængelig. Men en PC-mikrofon og en computer vil ALDRIG kunne måle sig med dyrt optageudstyr i et specialindrettet studie.
En "hjemmegjort" optagelse kommer aldrig til at lyde som andet end en sten i en dåse.......uanset hvilket udstyr man har hjemme i stuen.
.....og for det tredje; lyddesign og produktion. Med de teknologiske muligheder er lyddesign og
produktion blevet stadigt mere dominerende. Folk der ikke har en tone i livet kan lige pludselig synge (autotune - DET BURDE FORBYDES) - og instrumenternes lyd kan ændres totalt. Det gør det grundlæggende ganske vanskeligt, at vurdere om
det, der kommer ud hos lytteren svarer til det musikeren (eller rettere lyddesigneren og produceren) ønskede. Derfor bør afspilningsudstyr ALDRIG bedømmes på andet end akustisk musik (men gerne et symphoni-orkester for fuld udblæsning)
i en rigtig god indspilning - og gerne en liveoptagelse.
For det fjerde; smag og behag er forskellig. INTET lydudstyr er fuldstændigt neutralt, men "farver" lyden en lille smule. Dine ører fortæller dig - og kun dig - hvilken "farvning"
du bedst kan lide. Din holdning er lige så god som alle andres holdning er (for de der har holdningen).
Der er rigtigt mange derude, der ved betydeligt mere end mig om emnet. Jeg har imidlertid brugt lidt tid på at finde ud af, hvad der
er op og ned - ud fra en lægmands tilgang. Derfor vover jeg det ene øje og skriver lidt om de forskellige principper og begreber, der bliver slynget rundt i luften.
Hvert enkelt led i kæden fra musikfrembringelsen til musiknydelsen
er afgørende for, hvor virkelighedstro (high fidelity) gengivelsen bliver - og det kan være lidt svært at vide, hvad man skal spørge om, når man henvender sig i "teknikforretningen" for at købe et lydanlæg - ....og
hvis de ekspedienter, der står i butikken så iøvrigt kan svare.
Der var det femte budskab; For det femte, så køb dit udstyr i en specialforretning, hvor de der ekspederer dig, har forstand på det,
de taler om - og faktisk kan give dig gode råd om, hvordan du får mest muligt ud af den pose penge, som du kan og vil bruge på udstyret.